Příkrmy pro děti - pokračování

Jak dětem přibývají měsíce a zoubky, tak můžeme jejich chuťové obzory směle rozšiřovat dalšími příkrmy. Samozřejmě základem stále zůstává mateřské mléko, ale jednodruhové zeleninové příkrmy lze vylepšit třeba do podoby zeleninového pyré či  jednoduché polévky.

Základem takové polévky by měl být pořádný  masokostní vývar. Takový vývar je pak díky obsahu želatiny lehce stravitelný a přirozeně léčivý. Do vývaru pak stačí přidat rozmixované vařené maso (které zbylo po uvaření vývaru), rozmixovaná bio játra či vařenou zeleninu a jednoduchá polévka je na světě. Polévku lze ve finále lehounce osolit nerafinovanou mořskou solí (sůl pomáhá dětem při vývoji mozku).

Když mluvím o vařené zelenině, tak mám na mysli například mrkev, cuketu, brambor, brokolici či květák. Rozmixovanou vařenou zeleninu lze podávat i samostatně, nejlépe však s máslem či kvalitním extra panenským olivovým olejem. Kvalitní tuky k zelenině patří a dodají ji lepší chuť. 

Já sama jsem malému ještě do zeleninového pyré přidávala 1 žloutek uvařený na hniličko, a to jak kvůli vitamínům, omega mastným kyselinám 3 a 6, tak i kvůli prospěšnému cholesterolu. Vždy je ale důležité dbát na původ vejce a jeho uchování. 

Příkrmy z ovoce

Příkrmy z ovoce volte takové, které obsahují jablka, hrušky, meruňky či švestky. A nebojte se k nim přidat kvalitní tučnou smetanu, která přesnídávku zvýživní a dodá ji jemnější chuť. Ne vždy jsou totiž jablíčka či meruňky dostatečné sladké a přidávat cukr je opravdu zbytečné. Když chcete přidat sladidlo, tak použijte med, ale ten až od 1 roku. 

Stále nezapomínáme ani na banán, který nijak tepelně neupravujeme. Sám o sobě je totiž velmi dobře stravitelný.  Jen k němu můžeme pro zpestření přidat například avokádo. Avokádo má tu výhodu, že svou chutí není příliš výrazné, ale je pěkně a zdravě tučné, a proto ho děti milují. Tato láska je oboustranná, protože avokádo dětem, ale i dospělým opravdu prospívá.

Kefír a kvašené nápoje

Dětem lze i podat příkrm ve formě kefíru. Tento kefír si připravuji z mléka, a to pomocí  tzv. tibetské houby. Houba mléko přirozeně zkvasí, rozštěpí mléčný cukr, a obohatí ho o přínosné bakterie, které naše střeva potřebují. Děti si tak zvykají i na přirozeně nakyslou chuť. 

Od osmého měsíce není potřeba hned vše mixovat. Polévky mohou být s menšími kousky zeleniny a lze zkoušet do stravy začleňovat tvaroh, nepasterizovaný sýr či celé uvařené vajíčko.

Na obilí ale nespěchejte. Od roku můžete zkusit dětem nabídnout kaše či jednoduché pečivo z jáhel či pohanky, které jsou přirozeně bezlepkové. Jáhly či pohanku lze také přidat do polévky místo nudlí. Z obilí, které obsahuje lepek, lze doporučit oves, například v podobě domácí ovesné kaše. 

Než obilí, tak raději svým drobečkům od 1 roku nabídněte kvalitní luštěniny, například zelenou čočku či fazolky. Své místo by si ve stravě nejmenších mělo najít i domácí ořechové máslo a kokosový olej. 

Příkrmy a nápoje

Snažte se dětem nabízet čistou vodu, kterou lze ochutitšťávou z ovoce, zeleniny s obsahem vitálních látek. Můžete vyzkoušet i   dětský čaj s meduňkou nebo rooibos, který děti můžou. Sám o sobě má velice příjemnou chuť, lze ho pít teplý i studený, neobsahuje žádné povzbuzující látky, zklidňuje bolavé bříško a dodá tělu spoustu minerálů. 

Další zajímavé články